Analitika z različnimi pogledi na volilno kampanjo v Ljubljani

Ljubljana, 16. novembra - Kampanja pred lokalnimi volitvami je marsikje postregla z ostrimi spopadi županskih kandidatov. V Ljubljani sta v središču pozornosti Zoran Janković in Anže Logar. Po mnenju Simone Kukovič s FDV so ju tja postavili mediji, po mnenju političnega analitika Alema Maksutija pa mediji lahko kanalizirajo javno mnenje, ne pa ga ustvarijo.

Ljubljana, RTV Slovenija.
Soočenje kandidatov za župana Mestne občine Ljubljana na TV Slovenija.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Iztekajoča se kampanja pred lokalnimi volitvami je po Maksutijevi oceni z Inštituta za politični menedžment podobno kot vse prejšnje postregla "z nekimi normalnimi strategijami lokalnih politikov, ki se borijo za ponovno izvolitev, na drugi strani pa z agresivno in nekoliko negativno usmerjeno kampanjo izzivalcev".

Objektivni empirični podatki govorijo, da je med 80 in 90 odstotkov sporočil kampanje usmerjenih v samohvalo oz. v promocijo lastnega kandidata, manjši delež pa na kritiko kandidata ali na obrambo pred kritikami, je še pojasnil. Sam meni, da je negativna kampanja potrebna.

"Predvsem jo morajo izkoristiti izzivalci, da izpostavijo določne stvari, ki sicer niso na agendi. Tako se začnejo ljudje o njih pogovarjati. V Sloveniji se negativna kampanja premalo uporablja," je ocenil v pogovoru za STA.

Poznavalka lokalne samouprave in predavateljica na ljubljanski fakulteti za družbene vede (FDV) Kukovičeva pa je ocenila, "da je letošnja kampanja za lokalne volitve precej groba". Kot je dejala za STA, je včasih že na meji etičnega ali sprejemljivega, to pa je z vidika povprečnega volivca že težko poslušati. Meni, da bi bila lahko kampanja bolj osredotočena na lokalne zadeve.

Tudi glede vloge medijev v volilni kampanji si analitika nista enotna. Kukovičeva se strinja z nekaterimi kandidati za ljubljanskega župana, ki so kritični na medijsko izpostavljanje aktualnega župana Jankovića in kandidata SDS Logarja, opcij pa da je v resnici veliko več.

"V Ljubljani je bil v soju žarometov boj med dosedanjim županom, ki velja za precej avtoritativnega župana, in pa Logarjem, ki ga sama ocenjujem kot močnega protikandidata. Težko se ne bi strinjala z oceno, da so mediji namenoma postavili omenjena igralca v sredino, vse ostale protikandidate pa so 'strateško' pustili ob strani," je zapisala.

Kot je dodala, je "morda tukaj čutiti nekaj preračunljivosti, da se ne bi levosredinski bazen volivcev preveč razpršil med kandidate", saj je izbire na levem političnem polu več kot na desnem. Meni, da takšno ravnanje ni pošteno do ostalih kandidatov.

Maksuti je medtem ocenil, da mediji lahko kanalizirajo javno mnenje, ne pa ga ustvarijo. "Mediji profilirajo tistega, ki je najbolj popularen, in tistega, ki ima največ možnosti, da to popularnost ogrozi. Zato imamo tudi neko javno mnenje. Mediji tega ne ustvarjajo sami od sebe, ampak na podlagi informacij, do katerih prihaja med kampanjo," je izpostavil.

Kukovičeva pa meni, da je v trenutnih javnomnenjskih anketah precej ugibanja, ankete pa "morda na trenutke bolj ustvarjajo mnenje, kot pa ga merijo". Podpora Jankoviću izhaja iz njegovega dosedanjega dela in projektov, ki jih je zasnoval in realiziral v Ljubljani, je dodala.

Sledi dela aktualnega župana so po besedah Kukovičeve "definitivno vidne, njegov način vodenja občine pa je druga zgodba. Je pa seveda vprašanje, ali si prebivalci Ljubljane sploh želijo drugačnega načina vodenja občine", je še dodala.

Po Maksutijevem mnenju poskušajo volivci pred glasovanjem racionalizirati svojo odločitev in v tem smislu tudi poslušajo sporočila, ki jih dobijo od kandidatov. "V primeru Zorana Jankovića, ki je nekaj časa že župan, se je izpostavila neka predpostavka, da tudi če ni vse rožnato, veliko naredi za mesto," je dejal.

Poudaril je, da je predpostavka, da imamo ljudje nek jasen moralni kompas, pri čemer vedno glasujemo samo za tiste, ki so na pravični strani, napačna. "Včasih sprejemamo odločitve samo na podlagi nekih delnih informacij in nas niti ne zanima, kaj nekdo ponazarja. Dovolj je, da rečemo 'aha, uredil je kanalizacijo, zgradil je cesto' in je to dejstvo, na podlagi katerega mu namenimo glas," je dejal.

Kukovičeva je sklenila, da imajo volivci do nedelje zvečer čas, da se odločijo, kdo bo vodil lokalno politiko naslednja štiri leta. "Prebivalci bi se morali po mojem mnenju odločati na podlagi volilnih programov in ne na podlagi rezultatov, 'plačanih' medijskih prispevkov ali javnomnenjskih raziskav," je še poudarila.

Kampanjo v prestolnici so sicer zaznamovale zlasti razprave o prometu, komunalni infrastrukturi, gradnji stanovanj in zdravstvu. Aktualno vodstvo občine je v času pred volitvami slovesno odprlo številne projekte, od obnovljenih vrtcev in šol, cestnih odsekov, mnogi so še v rekonstrukciji. Nasprotno izzivalci opozarjajo na prometne zastoje, dolge čakalne vrste v primarnem zdravstvu, večina pa bi ustavila tudi enega največjih občinskih infrastrukturnih projektov, kanal s fekalijami C0, saj da ogroža podtalnico. Aktualni župan se mora braniti tudi zaradi sodnih postopkov, ki ga bremenijo.

zc/apo
© STA, 2018